Hög tid att söka bygglov inför sommarsäsongen

Att förverkliga drömmen om att bygga eller renovera ett hem eller en byggnad är en spännande resa. Men innan du börjar planera ditt byggprojekt är det viktigt att ta reda på om du behöver söka bygglov eller göra en anmälan. Under sommaren är det många som vill bygga och därför kommer det flest ansökningar under våren. Det här innebär att det är hög tid att göra en ansökan.

Nu är det hög tid att söka bygglov för sommarens byggprojekt.

När behöver jag söka bygglov?

På lulea.se kan du läsa mer om bygglov och anmälan Länk till annan webbplats., vad som är bra att tänka på innan du gör din ansökan och vilka handlingar som behövs.

Bygglovsrådgivning

Har du funderingar kan du prata med en bygglovshandläggare vid Luleå kommuns drop-in-tid på onsdagar eller kontakta bygglovsrådgivningen via telefon.

Telefontider bygglovsrådgivningen

  • Helgfria tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 8.30-9.30
  • Telefonnummer: 0920-45 30 00 (Gör knappval 2 och begär sedan bygglovsrådgivning)

Drop in-rådgivning helgfria onsdagar kl. 15.00-16.00

Plats: Infrastruktur- och serviceförvaltningen, Bangårdsgatan 12 (i Södra hamn bredvid Willys).

Anmäl dig genom att ta en nummerlapp i entrén. Antalet platser är begränsat och varje möte är maximalt 20 minuter.

Hur söker jag bygglov?

På lulea.se finns Luleå kommuns e-tjänster som vägleder och hjälper dig att förstå processen och vad du behöver komma in med för underlag. Genom att logga in med e-legitimation kan du följa ditt ärende via Mina sidor och även få meddelanden via e-post eller direkt i din telefon när det händer något i ditt ärende. Via Mina sidor kan du också enkelt skicka in eventuella kompletteringar och frågor.

En finess i e-tjänsterna är att du som sökande kan lägga till en medsökande som också signerar ärendet. Då kommer båda åt ärendet via sina Mina sidor och får notifieringar när något händer.

Har du en egen firma finns en koppling till Bolagsverket inbyggd i e-tjänsten. Ansöker du för ett företag, som projektledare eller konsult så kan du ansöka som ombud.

Lämna in ansökan i god tid

Tänk på att lämna in ansökan i god tid då det är många som vill bygga under vår och sommar. Det är viktigt att ansökan är komplett, då behöver handläggaren inte begära in kompletteringar vilket försenar beslut.

Hur lång tid tar det att få ett beslut?

Handläggningstiden är tio veckor för bygg- mark- och rivningslov och fyra veckor för anmälningsärenden. Om din ansökan/anmälan behöver kompletteras räknas tiden från det att ärendet är komplett. Om handläggningen tar längre tid reduceras delar av avgiften.

I vissa fall finns möjligheten att förlänga handläggningstiden.

Invänta startbesked

Efter att du fått ett beslut behöver du också få ett startbesked innan du kan påbörja ditt arbete. Mer information om startbesked lämnas i beslutet.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Anita Sundberg

Bild: Pexels

Logotyp