Elever belönas för företagsamhet

Det är första gången som elever från gymnasieskolans Språkintroduktionsprogram har haft möjlighet att läsa entreprenörskap och starta och driva ett UF-företag. Nu får eleverna ta emot stipendier för sitt arbete.

De elever som mottagit stipendier är Khaled Mohammad Al Hassani (God UF), Walid Mohammad Al Hassani (God UF), Esubalew Ekman (God UF), Dominique Allavena (D.S UF), Safaa Mohamed Mustafa (D.S UF).

– Det är så roligt att de här eleverna belönas för sitt arbete. Det är de verkligen värda, säger Kristina Eklund, rektor.

Det är Ung Företagsamhet och Triton Advisers som i en nationell satsning möjliggjort att ett antal olika UF-företagare som går språkintroduktionsprogrammen tilldelats stipendiet under fyra års tid.

Stipendiaterna tillsammans med lärare och representanter från ung företagsamhet. Från vänster: Maria Josefsson, Lärare, Safaa Mohamed Mustafa (D.S UF), Dominique Allavena (D.S UF), Walid Mohammad Al Hassani (God UF), Esubalew Ekman (God UF), Johan Zakariasson och Josefin W Bernárdzon, Ung företagsamhet. 

Behövs fler unga företagare

– Att ge ungdomar på Språkintroduktionsprogrammet möjlighet att under ett år testa på UF-företagande är väldigt bra. Vi behöver fler entreprenörer och företagare i Norrbotten och givetvis ska vi ge dem som kommit hit möjligheten att starta eget och bygga egna nätverk i kommunen och länet, säger Josefin W Bernárdzon, regionchef på Ung Företagsamhet Norrbotten.

Eleverna har bland annat deltagit vid den den regionala entreprenörskapsmässan för UF-företagare.

– Genom deltagande på den regionala entreprenörskapsmässan för UF-företagare, inspirerar eleverna på Luleå gymnasieskola andra elever på Språkintroduktionsprogrammen i länet att utmana sig själva både språkligt och socialt. säger Josefin W Bernárdzon, regionchef på Ung Företagsamhet Norrbotten.

Motivering:
Eleverna har i sina UF-företag visat en stark drivkraft och en kämparglöd där de har levererat beställningar på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Eleverna har också introducerat nya smaker i den svenska matkulturen i sina mat- och bakverksprodukter. Båda företagen har uppvisat en god entreprenöriell anda i sina göranden.

FAKTA

  • UF-företagande innebär att elever inom ramen för sin gymnasieutbildning startar, driver och avvecklar ett riktigt företag. Eleverna formulerar en affärsidé och säljer varor eller tjänster till riktiga kunder.
  • 2018 var Luleå gymnasieskola näst störst i landet på UF-företagande. 263 elever startade, drev och avvecklade ett företag som en del av sin utbildning
  • UF-företagande är möjligt på alla program i Luleå gymnasieskola.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Caroline Rönnberg
Foto: Shutterstock, Caroline Rönnberg

Logotyp